Jesteś tutaj: Blog Jak wspomóc prawidłową pracę wątroby? Skuteczna regeneracja wątroby.

Jak wspomóc prawidłową pracę wątroby? Skuteczna regeneracja wątroby.

#zdrowie # wątroba # dieta

16:00, dnia 18 październik 2022r.
1146
0

Czym jest wątroba?

Wątroba to bardzo ważny organ, pełni ponad 400 różnych funkcji! Głównie odpowiada ona za oczyszczanie organizmu. W ciągu minuty potrafi przefiltrować nawet 1,5 litra krwi! Wystarczyłaby kilkunastogodzinna przerwa w jej pracy, a nasze narządy zostałyby zatrute. Wątroba jest jak ogromne laboratorium chemiczne w naszym ciele – przetwarza, magazynuje i neutralizuje. 

Jeśli nie dbamy o naszą wątrobę i źle ją traktujemy, zaczyna niedomagać, a ponieważ nie jest unerwiona, nie boli, jednak może się powiększyć, napierać na sąsiednie organy i ulec stłuszczeniu.  

Wprawdzie wątroba, to organ który ma zdolność do regeneracji, ale to wymaga czasu i dyscypliny. Dlatego dziś powiemy jak wspomóc wątrobę, żeby zawsze działała jak trzeba i długo nam służyła. 

Funkcje wątroby

Wątroba nie bez powodu określana jest jako jeden z ważniejszych narządów w organizmie człowieka. Jej rola jest bowiem nieoceniona. 

Uczestniczy ona w wielu zachodzących w nim procesach metabolicznych, pełniąc szereg istotnych funkcji, niezbędnych dla zapewnienia jego prawidłowej pracy.

Wśród najważniejszych zadań wątroby wymienia się: 

  • detoksykację organizmu – wątroba neutralizuje toksyny oraz przyczynia się do ich usunięcia z organizmu; 
  • wytwarzanie żółci – która jest niezbędna do trawienia tłuszczów; 
  • magazynowanie witamin i żelaza; 
  • produkcję białek;
  • przekształcanie cukrów; 
  • wytwarzanie, gromadzenie i uwalnianie glukozy. 

Nieprawidłowa dieta bogata w tłuste i słodkie potrawy, może sprawić, że zaczną pojawiać się pierwsze zaburzenia i problemy z funkcjonowaniem wątroby. Źle pracująca wątroba może być powodem licznych problemów ze zdrowiem, a nawet niekorzystnych zmian w naszym wyglądzie.  

Wątroba z zaburzeniem pracy ma skłonność do odkładania tłuszczu, w wyniku czego podniesie nam się ciśnienie, przybierzemy na wadze, będziemy odczuwać częste zmęczenie, nawet niekorzystne zmiany nastroju. 

Co osłabia twoją wątrobę, a co wspomaga ją w regeneracji?  

Oto 10 rzeczy, które możesz zrobić dla swojej wątroby, by wspomóc jej pracę. Stosując je regularnie, zobaczysz, jak zmieni się Twoje samopoczucie. 

1. Zrób sobie alkoholowy detoks. Zrezygnuj z picia alkoholu 

Alkohol, to główny czynnik, wielu problemów związanych z wątrobą. Wątroba metabolizuje bowiem około 95 proc. wypitego alkoholu. Dlatego nadmiar mocnych trunków może doprowadzić do jej stłuszczenia, zapalenia czy nawet marskości. 

Uszkodzenie wątroby może nastąpić po wypiciu 20 g czystego alkoholu etylowego przez kobiety, natomiast u mężczyzn ten problem może pojawić się przy 60 g. Trzeba zdawać sobie sprawę, że nawet niewielkie ilości alkoholu, ale przyjmowane regularnie, działają destrukcyjnie na naszą wątrobę.  

Alkohol po dotarciu do wątroby jest przez nią przetwarzany i neutralizowany a następnie wydalany. Nie każda dawka powoduje spustoszenie w organizmie, a tempo rozpadu alkoholu jest wysoce indywidualne i zależy od wielu czynników. Średnio szacuje się, że u kobiet wątroba przetwarza alkohol w tempie 8-10 g na godzinę, a u mężczyzn 10-12 g . 

Jedno małe piwo ma prawie 12 g alkoholu etylowego, a kieliszek wina ‒ około 17 g. Oznacza to, że uporanie się z dwoma kieliszkami wina zajmie wątrobie prawie cztery godziny.  

Jeśli więc chcesz zadbać o swoją wątrobę i pozwolić jej się regenerować, warto odstawić alkohol na kilka miesięcy, pozwalając sobie jedynie okazjonalnie na jeden kieliszek wina.  

Wątroba szczególnie narażona jest na uszkodzenie w momencie kiedy spożywamy wysoko przetworzoną żywność, alkohol i leki.

2. Nie łącz leków z alkoholem! 

Bez leków obejść się nie da, potrafią być bardzo skuteczne i wielokrotnie ich zażywanie jest najlepszym co możemy zrobić, ale przyjmując je, trzeba zachować środki ostrożności. Niektóre połączenia leków z alkoholem czy z pewnymi ziołami są wyjątkowo niekorzystne dla naszej wątroby. 

Szacuje się, że polekowe uszkodzenie wątroby może stanowić aż 10 proc. wszystkich przypadków zapalenia wątroby u dorosłych.  

Dlatego jeśli bierzesz jakieś leki, zawsze dopytaj lekarza, czy nie wchodzą one w interakcje z innymi środkami, które przyjmujesz, oraz absolutnie nie pij wtedy alkoholu. 

3. Unikaj tłustych dań 

Smażone i tłuste potrawy obciążają pracę wątroby, a nawet zakłócają jej wydolność. Dlatego dbając o wątrobę należy możliwie ograniczyć ich spożycie. Według badań naukowych zbyt duża ilość spożywanych tłuszczów gromadzi się pod postacią związków lipidowych.  

Wątroba nie lubi potraw smażonych na oleju, tradycyjnie pieczonych mięs, majonezu, śmietany, tłustych wędlin czy zawiesistych tłustych sosów.  

Takie pokarmy, a także tłuszcze typu trans powodują stłuszczenie wątroby, a w dłuższym okresie nawet marskość. Dlatego na diecie przyjaznej wątrobie, należy przygotowywać potrawy metodą gotowania na parze, duszenia, opiekania bez tłuszczu lub pieczenia w  folii.  

Nasza wątroba zdecydowanie woli pokarmy bogate w kwas foliowy oraz witaminę C, a te z powodzeniem możemy je znaleźć w owocach i warzywach o czym powiemy za chwilę.  

4. Zrezygnuj ze słodkich wyrobów 

Tradycyjny cukier rafinowany niekorzystnie wpływa nie tylko na wątrobę, ale również na szereg innych narządów, ten temat poruszaliśmy już wcześniej w odcinku pt.: 6 sposobów jak ograniczyć cukier. 

Cukier to puste kalorie, które nie zawierają żadnych wartości odżywczych witamin czy minerałów, w dodatku w postaci słodkich przekąsek, ciast czy deserów stanowią niezdrową bombę kaloryczną, która zdecydowanie nie służy naszemu organizmowi. 

Wątroba odkłada cukier pod postacią glikogenu, który jest pierwszym krokiem do stłuszczenia wątroby. 

Co więc jeść i jak wspomóc naszą wątrobę? 

5. Jedz warzywa i owoce 

Jeśli chodzi o warzywa to warto polecić marchewkę i buraki. Dlaczego akurat te? Bo wspomagają oczyszczanie i regenerację wątroby. Buraki są zaliczane do grona produktów chroniących wątrobę. Dzieje się tak za sprawą betainy – aminokwasu regulującego pracę komórek wątroby. Marchew natomiast jest bogata w witaminy A, B, C i E, minerały, a także silne antyoksydanty, które optymalizują funkcje wątroby i nerek. Oba warzywa można spożywać na różne sposoby: na surowo, gotowane na parze albo pić świeżo wyciskany sok. 

Jeśli chodzi o owoce to wg badań naukowców z Collegium Medycznego w Guiyang wynika, że Borówka amerykańska spowalnia rozwój marskości wątroby, a wszystko to dzięki wysokiej zawartości związków przeciwutleniających. Naukowcy twierdzą, że borówki przez łagodzenie procesów zapalnych i hamowanie procesów utleniania tłuszczów, chronią komórki wątrobowe przed uszkodzeniem. 

6. Używaj oliwy extra virgin 

Naukowcy z Uniwersytetu w Monastyrze przeprowadzili badania na gryzoniach, w których część zwierząt dostawała toksyczną substancję i oliwę, a druga część tylko toksyczną substancję. Efekt był taki, że u zwierząt którym podawano dodatkowo oliwę, uszkodzenia wątroby były znacznie mniejsze. 
Poza tym jeśli masz niewydolną wątrobę, może ona stracić zdolność magazynowania witamin rozpuszczalnych w tłuszczach – A, D, E i K. Dlatego, aby poprawić przyswajalność wspomnianych witamin, tuż przed jedzeniem, warto skropić warzywa oliwą z oliwek.   

7. Korzystaj z mocy ziół – ostropest plamisty 

Ostropest plamisty to roślina, która przeszła szereg badań i została uznana za jedną z najlepszych do oczyszcza organizmu z toksyn.  

Wszystko dzięki temu, ze zawiera substancję o nazwie sylimaryna. Jest ona antyoksydantem, który regeneruje komórki wątroby i chroni je przed szkodliwym działaniem toksyn i alkoholu. Nie tylko może zahamować destrukcyjne działanie wolnych rodników, lecz także wspomaga wzrost poziomu glutationu – najważniejszego antyutleniacza znajdującego w organizmie. 

Sylimaryna jest na tyle silna, że wyciąg z tej rośliny został użyty do produkcji leku "Sylimarol", który przeznaczony jest do leczenia schorzeń wątroby. Mało tego, sylimaryna zawarta w ostropeście pozwala zneutralizować bardzo niebezpieczną toksynę, która pochodzi z muchomora sromotnikowego!  

Głównym atutem ostropestu jest więc oczyszczanie organizmu z toksyn do tego spożywanie ostropestu nie jest skomplikowane i bardzo tanie! Najlepiej jeść ziarna w całości, rozgryzając je zębami, dzięki temu dostarczymy największe ilości niezbędnych substancji. Ziarenka ostropestu można też dodawać do sałatek lub mielić w młynku do kawy i dodawać do codziennych potraw, co ułatwi jego spożycie. 

Dodatkowo nasiona ostropestu zawierają duże ilości błonnika, co znacznie poprawia perystaltykę jelit oraz zmniejsza ryzyko powstania zaparć.   

8. Kurkuma

Kurkuma dzięki zawartości kurkuminy, ma szerokie spektrum działania na wątrobę. 

Stymuluje produkcję i wydzielanie żółci przez woreczek żółciowy, dzięki temu ułatwia rozkład tłuszczów i pomaga w detoksykacji wątroby. 

Kurkuma nie tylko ułatwia regenerację wątroby, ale dodatkowo chroni narząd przed uszkodzeniem. Zioło przyspiesza ponadto przemianę materii, ułatwiając odchudzanie. Ponadto regularnie spożywana kurkuma przyczynia się do wzmocnienia układu odpornościowego. Kurkumę można z powodzeniem dodawać do wielu potraw. W celu zwiększania jej przyswajalności korzystnie jest łączyć ją z pieprzem, bądź suplementować w gotowych tabletkach lub kapsułkach. 

9. Ruszaj się! Wątroba kocha ruch

Jak wszyscy wiemy ruch to zdrowie, a jeśli chodzi o zdrowie wątroby, ma on bardzo duże znaczenie. Gdy nie masz czasu lub z innego powodu nie jesteś w stanie zmusić się do regularnego uprawiania sportu, warto zadbać o to, by uprawić choć małą aktywność fizyczną np. co wieczór wychodząc na spacer. Czemu to takie ważne? Bo kiedy się ruszamy, podnosimy swoje tętno, serce zaczyna bić szybciej, wówczas więcej krwi jest pompowane w całym ciele, a to z kolei pomaga wątrobie oczyścić organizm z toksyn. Ćwicząc, spalasz kalorie, a tym samym zatrzymujesz ich magazynowanie w ciele i nie powodujesz stłuszczenia wątroby. 

10. Wysypiaj się. Zdrowy sen pomocny w regeneracji wątroby 

Wątroba najsprawniej działa i regeneruje się, gdy leżymy. Jakościowy odpoczynek jest kluczowy dla regeneracji wątroby, gdyż właśnie w nocy wątroba wytwarza enzymy. Sprzyjającą pozycja jest ta, gdy zasypiamy w pozycji na wznak z nogami lekko podniesionymi np. na poduszce lub zwiniętym kocu. Za dnia natomiast dobrze jeśli posiłki nie są zbyt obfite,  wówczas po posiłku korzystnie jest zrobić krótką drzemkę. Wątroba będzie mogła wtedy spokojnie pracować. 

 

Zdrowe nawyki, zbilansowana zdrowa dieta i aktywność fizyczna, połączone z dbałością o całą sferę psychiczną i duchową są ważnymi elementami, które stanowią o naszym zdrowiu i dobrym samopoczuciu. Jeśli chcemy cieszyć się witalnością i długim dobrym życiem powinniśmy zawczasu  zadbać o wszystkie te elementy. Jak to zrobić można dowiedzieć się z materiałów publikowanych na naszym kanale oraz w serwisie popko.pl, dlatego serdecznie zapraszamy was do śledzenia kanału i korzystania z wszystkich publikowanych treści.  

   

Wpis redakcji popko.pl

Medytacja uzdrawiająca - co warto o niej wiedzieć 14:00, dnia 14 październik 2022r.
Jak zapomnieć o przeszłości? 11:00, dnia 21 październik 2022r.
Materiały publikowane w serwisie popko.pl mają charakter edukacyjny i paramedyczny, a towary oraz usługi nie stanowią i nie zastępują porady medycznej. Kopiowanie i rozpowszechnianie materiałów zamieszczonych na portalu jest wskazane, tylko i wyłącznie z podaniem aktywnego linka popko.pl jako źródła. Nazwa serwisu, jego koncepcja, wygląd graficzny, oprogramowanie oraz baza danych podlegają ochronie prawnej.
popko.pl 2021