Jesteś tutaj: Blog Jak zapobiec żylakom? Proste sposoby na młodsze nogi.

Jak zapobiec żylakom? Proste sposoby na młodsze nogi.

#żylaki # jakzapobiecżylakom

14:00, dnia 23 sierpień 2022r.
1082
0

Żylaki

W okresie wiosennym i letnim pogoda zachęca nas, aby lekko się ubierać i odsłaniać nogi, ale właśnie wtedy, gdy temperatura wzrasta nasilają się też problemy z nogami. Spędzając osiem godzin w biurze, na koniec dnia można mieć wrażenie, że żylaki powstają wtedy, kiedy kończyny dolne są opuchnięte, a żyły znacznie bardziej widoczne. W bardziej zaawansowanym stadium niewydolności żylnej odczuwalny jest większy dyskomfort, występują twarde, bolesne zgrubienia. Do najczęstszych symptomów niewydolności żylnej nóg zalicza się właśnie: 

  • obrzmienia; 
  • bóle nóg; 
  • skurcze; 
  • uczucie ciężkości; 
  • mrowienie czy swędzenie.

Czym są żylaki?

Żylaki kończyn dolnych to trwałe poszerzenia żył, występujące w kończynach dolnych. Żylaki to przypadłość dotycząca najczęściej żył powierzchniowych, a rzadziej żył głębokich. Mogą wskazywać na problemy układu żylnego na różnym etapie zaawansowania. Powstają w wyniku nieprawidłowego funkcjonowania zastawek znajdujących się w ścianach żył. 

Za bezpośrednią przyczynę powstania zmian uważa się osłabienie naczyń krwionośnych transportujących krew do serca. Z czasem stają się nieszczelne, a krew cofa się, zamiast przepływać w jednym kierunku. W rezultacie żyły tracą elastyczność, wydłużają się i skręcają. Nie jest to zatem jedynie problem estetyczny. Nieleczone żylaki nóg mogą prowadzić do powstawania wielu powikłań dlatego w przypadku wystąpienia objawów żylaków, które są szczególnie uciążliwe, koniecznie należy udać się do lekarza i podjąć leczenie żylaków. 

Źródło pojawiania się żylaków

Najważniejsze to poznać źródło pojawiania się żylaków kończyn dolnych, wówczas będziemy wiedzieli, co zrobić, aby im zapobiegać. Zatem skąd biorą się żylaki nóg?  

Najczęstszą przyczyną tworzenia się żylaków kończyn dolnych są: 

  • uwarunkowania genetyczne – dotyczy to zwłaszcza osób, u których żylaki pojawiły się stosunkowo wcześnie (przed 30-40. rokiem życia). Ryzyko pojawienia się żylaków w obrębie kończyn dolnych jest bardzo duże, gdy u jednego lub obojga rodziców występuje właśnie ten problem zdrowotny;
  • podeszły wiek – z czasem naczynia ulegają zwyczajnemu „zużyciu” i tracą swoją elastyczność. Wynika to z postępującej utraty elastyczności naczyń krwionośnych, czego przyczyną jest spadek syntezy kolagenu;
  • ciąża – na problem wpływają zmiany hormonalne oraz większe ciśnienie krwi; 
  • kolejną przyczyną występowania żylaków kończyn dolnych jest otyłość;
  • palenie papierosów;
  • spożywanie alkoholu;
  • siedzący tryb życia lub długie przebywanie w pozycji stojącej; 
  • złe odżywianie i nieprawidłowe trawienie jak również zaparcia; 
  • przebyta zakrzepica lub zapalenie żył. 

Jak łatwo zauważyć, czynniki ryzyka można wyeliminować. I właśnie to może decydować o skuteczności leczeniu żylaków kończyn dolnych. 

Przyczyny powstawania żylaków

Co może być pomocne w walce z żylakami?

1. Dieta

Po pierwsze, produkty roślinne o dużej ilości błonnika, gdyż zapobiegają zaparciom. Najlepszym źródłem błonnika są rośliny, w tym produkty zbożowe zwłaszcza pełnoziarniste, warzywa, owoce, a także rośliny strączkowe, kasze oraz orzechy.  

Walkę z wolnymi rodnikami i stan zapalny możemy wspomagać dietą, która będzie zawierała w sobie kwasy tłuszczowe omega-3. Bogate źródło kwasów tłuszczowych omega-3 znajdziemy w rybach w olejach roślinnych czy w orzechach. 

Zdrowa żywność

Działanie przeciwzapalne jakże ważne w przypadku występowania żylaków, wykażą nam antyoksydanty, czyli związki roślinne, które neutralizują wolne rodniki. Bardzo dobrze sprawdzą się tutaj flawonoidy, zwłaszcza te zawarte w wiśniach, owocach jagodowych czy czerwonej kapuście.  

Warto też jeść produkty bogate w witaminę C, która aktywnie uczestniczy w produkcji kolagenu, który uszczelni naczynia krwionośne, wzmacniając ściany naczyń włosowatych. Tutaj polecamy obejrzeć odcinek o witaminie C, w którym podajemy ciekawe fakty i gdzie znajdziecie listę produktów zawierających najwięcej tej witaminy. 

Oprócz witaminy C można spróbować suplementować witaminę K2 oraz witaminę E, która dodatkowo zmniejsza ból i obrzęki. Prawidłowe stężenie witaminy K2 w naszym ciele to lepsza kondycja elastyny, a lepsza kondycja elastyny, to mniejsze prawdopodobieństwo powstawania żylaków.  

Zioła

Z ziół w pierwszej kolejności warto polecić kasztanowiec zwyczajny. Bez problemu można kupić kremy zawierające to zioło, a wyniki badań dowodzą że wyciąg z kasztanowca zmniejsza żylaki nóg i łagodzi uczucie swędzenia i bólu jaki może im towarzyszyć.  

Pomocny może być również: 

2. Aktywność fizyczna

Warto regularnie uprawiać aktywność fizyczną, ponieważ regularne uprawianie sportu pobudza krążenie krwi w nogach. Każdemu skurczowi mięśni towarzyszy ucisk na naczynia żylne i przepychanie zalegającej w nich krwi.  

Żyjąc aktywnie, dbamy nie tylko o nasze nogi, ale o cały organizm. Można również stosować szczotkowanie na sucho, co poprawia ukrwienie i przyspiesza usuwanie toksyn. Ponadto pamiętajmy by nie stać lub nie siedzieć długo w jednej pozycji, a już na pewno nie ze skrzyżowanymi nogami.  

Warto wiedzieć by nie stosować też zbyt długo gorących kąpieli.  

Łatwiej zapobiegać niż leczyć. Pamiętajmy o profilaktyce

Jeśli znajdujesz się w grupie ryzyka, zadbaj o swoje nogi wystarczająco wcześnie, aby uniknąć nieprzyjemnych dolegliwości. W tym przypadku, ważny jest nie tylko dodatkowy ruch, ale i… odpoczynek.  

Kiedy siedzisz, trzymaj nogi uniesione w górze na wysokości ud. Możesz wykonywać wówczas masaże poprawiające krążenie. Warto zaopatrzyć się w specjalne rajstopy i podkolanówki uciskowe, zwłaszcza jeśli na co dzień używasz tych zwykłych. Zdrowym wyborem będzie również zmiana wysokich obcasów na płaskie i wygodne obuwie. Powstawaniu żylaków sprzyja ciepło, które powoduje rozszerzanie się żył, dlatego niewskazane są gorące kąpiele, w tym słoneczne, oraz korzystanie z sauny. 

W tym miejscu warto raz jeszcze wrócić do tematu diety, gdyż w profilaktyce żylaków jest ona szczególnie ważna. Pomimo skłonności genetycznych, odpowiednie odżywianie może sprawić, że nie pojawią się żylaki kończyn dolnych. Warto więc pamiętać o jedzeniu dużej ilości warzyw i o regularnym piciu wody. 

Holistyczne ujęcie dbałości o zdrowie

O zdrowie swoje i swoich bliskich warto zadbać holistycznie mając świadomość, że człowiek to złożona istota wielowymiarowa i jeszcze wciąż nie wiemy wszystkiego na jej temat. Dlatego, aby rozszerzyć podejście, uzupełnić wiedzę i poprawić swoje życie na lepsze, zachęcamy do oglądania naszego kanału. Tu dowiedziecie się, jak wygląda świat, czym jest człowiek i jak poprawić swoje zdrowie fizyczne, psychiczne i egzystencjalne, by móc w końcu zaznać szczęścia i radości. 

Zapraszamy też na nasz drugi kanał Popko Meditation World gdzie dowiecie się na czym polega rozwój duchowy, poznacie głębokie medytacje, o niebywałej mocy uzdrawiania i potężnej sile przemiany.   

Holistyczne ujęcie

Wpis redakcji popko.pl

Materiały publikowane w serwisie popko.pl mają charakter edukacyjny i paramedyczny, a towary oraz usługi nie stanowią i nie zastępują porady medycznej. Kopiowanie i rozpowszechnianie materiałów zamieszczonych na portalu jest wskazane, tylko i wyłącznie z podaniem aktywnego linka popko.pl jako źródła. Nazwa serwisu, jego koncepcja, wygląd graficzny, oprogramowanie oraz baza danych podlegają ochronie prawnej.
popko.pl 2021