Jesteś tutaj: Blog Refluks a dieta. Jak go pokonać na stałe?

Refluks a dieta. Jak go pokonać na stałe?

#refluks # zgaga # jakpokonacrefluks

12:00, dnia 29 lipiec 2022r.
957
0

Czym jest refluks?

Refluks żołądkowo-przełykowy jest jedną z najczęściej występujących chorób układu pokarmowego. To zespół dolegliwości wywołanych zarzucaniem treści żołądkowej do przełyku, w wyniku czego doprowadza do nieprzyjemnych odczuć płynących z przewodu pokarmowego lub obszaru pozaprzełykowego. Razem z wcześniej połkniętym pokarmem, do przełyku wraca wytwarzany w żołądku kwas solny i enzymy trawienne, które powodują pieczenie, czyli tzw. zgagę. Szacuje się, że w krajach rozwiniętych dotyka około 20 procent populacji.

Czym jest refluks

Objawy refluksu

Należą do nich m.in.:

  • zgaga
  • uczucie cofania się pokarmu
  • ból podczas połykania (odynofagia)
  • kwaśne odbijanie
  • nieprzyjemny zapach z ust
  • zaburzenie przełykania (dysfagia)
  • wymioty
  • nudności
  • uczucie pełności i bóle nadbrzusza
  • ulewanie, przeżuwanie (zwłaszcza u niemowląt)
  • kołatanie serca
  • ból zamostkowy
  • przewlekły kaszel
  • świszczący oddech
  • chrypka
  • chrząkanie
  • bezdech nocny
  • próchnica
  • zapalenie dziąseł

Przyczyny refluksu

Przyczyny ujawniające się przy refluksie żołądkowo-przełykowym mogą być dość zróżnicowane. Ryzyko wystąpienia schorzenia najczęściej pojawia się u osób, które prowadzą siedzący tryb życia, są w długotrwałym stresie lub cierpią na zaburzenia perystaltyki przełyku. Problemem może być również nieprawidłowe działanie żołądka, m.in. upośledzone opróżnianie żołądka lub jego przesadne rozszerzenie. Refluks ujawnia się również często u niemowląt. Spowodowane jest to przyjmowaniem zbyt dużych dawek pożywienia w odniesieniu do niewielkiej pojemności żołądka u dziecka. Właściwe wymiary i odpowiednią siłę skurczu osiąga się od kilku do kilkunastu miesięcy życia. U tak małych dzieci, dolny zwieracz przełyku dopiero się kształtuje i to właśnie z niewystarczającej dojrzałości mięśnia zwieracza przełyku występuje cofanie się treści w żołądku, tzw. ulewanie się. Refluks żołądkowo-przełykowy może mieć także inne przyczyny, począwszy od zaburzeń anatomicznych, po niezdrowy styl życia, nieodpowiednią żywność aż po rodzaj przyjmowanych leków. Najczęściej występuje po spożyciu określonych pokarmów i napojów takich jak:

  • dania ostre, tłuste lub smażone,
  • mięsa z dużą ilością tłuszczu,
  • czekolada,
  • produkty na bazie pomidorów,
  • przetwory mleczne,
  • napoje zawierające kofeinę, kawa,
  • napoje gazowane,
  • napoje cytrusowe, w tym soki,
  • mięta pieprzowa,
  • alkohol.

Te wszystkie produkty mogą prowadzić do wytwarzania nadmiernej ilości kwasu żołądkowego oraz powodować niedomykanie się zwieracza. Również spożywanie obfitych posiłków lub podjadanie przed samym położeniem się spać może wywoływać dolegliwości refluksowe.

Przyczyny choroby refluksowej przełyku:

  • otyłość i nadwaga
  • palenie papierosów
  • choroby przewlekłe, takie jak cukrzyca, astma
  • przepuklina rozworu przełykowego
  • zwiotczenie mięśnia zwieracza przełyku
  • ciąża
  • stosowanie niektórych leków, m.in. środki antykoncepcyjne, leki przeciwbólowe z ibuprofenem, niektóre leki przeciwdepresyjne oraz leki zażywane w schorzeniach serca czy nadciśnienia tętniczego.

Jak powinna wyglądać dieta przy refluksie?

Dieta przy refluksie powinna być lekkostrawna i jak najbardziej przyjazna dla naszego żołądka. Liczy się również pora ostatniego posiłku, ponieważ objawy najczęściej występują tuż przed snem. Refluks zwykle nasila się w pozycji leżącej, ponieważ wtedy zmniejsza się napięcie zwieracza dolnego przełyku. W konsekwencji czego kwas żołądkowy przemieszcza się w stronę klatki piersiowej oraz gardła.

W zminimalizowaniu objawów refluksu może pomóc odpowiednio dobrana dieta oraz zmiana stylu życia. W dobrze zbilansowanym jadłospisie nie powinno zabraknąć węglowodanów, tłuszczy oraz białek. Rozkład procentowy standardowej diety prezentuje się w następujący sposób: 

Dieta refluksowa – makroskładniki: 

  • węglowodany powinny stanowić 55% i dostarczać nie mniej niż 45% energii i nie więcej niż 75% energii.
  • tłuszcze 20-35%,
  • białka 10-20%.

Dieta refluksowa różni się od zwykłej źródłem pozyskania węglowodanów. Wyklucza pieczywo razowe i żytnie, które powoduje wzmożoną produkcję kwasów. Również produkty zawierające duże ilości błonnika zalegają długo w żołądku i wzmagają wydzielanie kwasu solnego. Niestety sprzyja to zarzucaniu treści żołądkowej do przełyku. U osoby, która ma refluks żołądka, dieta nie powinna zawierać pełnego ziarna, grubej kaszy, surowych warzyw oraz nasion roślin strączkowych. 

Węglowodany

Jakie warzywa należy jeść przy refluksie?

Co można jeść przy refluksie? Zalecane źródła węglowodanów to ryż, kasza jęczmienna, kasza manna oraz gotowane warzywa. Dieta antyrefluksowa jest mało zasobna w surowe jedzenie – komponując menu, warto więc pamiętać, że zamiast surówki lepiej wziąć na talerz warzywa po obróbce termicznej. Dieta w refluksie jest bogata w gotowaną marchew, buraki, kalafior, szpinak, kabaczki i szparagi. Dobrym warzywem będzie również gotowany korzeń pietruszki. Można jeść ziemniaki, ale na refluks żołądkowo przełykowy najlepsze będą podane w formie purée. Aby urozmaicić dietę, można dodać do tłuczonych ziemniaków np. korzeń pietruszki, bataty, dynię lub marchew. Jeśli będziemy chcieli zjeść surowe warzywa, wówczas należy zetrzeć je na tarce o drobnych oczkach i przyrządzić z nich surówkę. Taka obróbka pozwoli na zneutralizowanie błonnika zawartego w warzywach. Dieta w refluksie żołądkowo-przełykowym może zawierać owoce pod warunkiem, że są dojrzałe. 

Jakie owoce można jeść przy refluksie? 

Refluks żołądkowo-przełykowy wymaga diety, która nie zalega długo w żołądku. Co więc jeść, aby czuć się dobrze? Owoce takie jak np.: soczysty melon, mango czy arbuz to znakomity dodatek do diety na zgagę i refluks. Unikać należy owoców kwaśnych i wyciskanych, przede wszystkim cytrusów: pomarańcze, cytryny, grejpfruty. Dieta dla osób z refluksem nie powinna zupełnie wykluczać jedzenia owoców, które są źródłem soli mineralnych i witamin.

Zalecane owoce – dieta przy refluksie żołądka: 

  • dojrzałe banany – pomagają w aktywizacji białych krwinek osiem razy bardziej niż niedojrzałe. Banany z brązowymi kropkami na skórce zawierają substancję zwaną TNF (Tiumor Nekrosis Faktor), która ma zdolność do zwalczania komórek rakowych;
  • słodkie, soczyste gruszki – zawierają liczne flawo-noidy i karo-tenoidy, które mają silne właściwości przeciwzapalne, przeciwdziałają zaburzeniom w jelitach, a nawet łagodzą bóle brzucha. Ze względu na dużą zawartość pektyny, soczyste gruszki rozluźniają stolec i ułatwiają wypróżnianie. Przy diecie na refluks warto sięgać po dojrzałe gruszki;
  • dojrzałe brzoskwiniedieta na refluks żołądka może zawierać słodkie, dojrzałe brzoskwinie, które są wartościowe pod wieloma względami. Te owoce chronią przed anemią, pobudzając produkcję czerwonych krwinek (polecane kobietom w ciąży oraz wegetarianom). Dieta w chorobie refluksowej, do której włączymy regularne spożywanie brzoskwiń, oczyszcza organizm z toksyn i szkodliwych produktów przemiany materii. A jak wiadomo, pozbycie się złogów jest ważne przy wielu schorzeniach;
  • melony i arbuzy – to doskonałe źródło soli mineralnych i beta-karotenu, który ma działanie antyoksydacyjne, zapobiega stanom zapalnym w organizmie oraz działa przeciwstarzeniowo. Dieta na refluks może zawierać melony, które wpływają korzystnie na wygląd skóry oraz kondycję wielu narządów (serce, płuca, oczy);
  • owoce mango – bogate w witaminy, minerały oraz przeciwutleniacze, stanowią wsparcie diety przeciwrefluksowej. Badania wiążą składniki zawarte w miąższu tego owocu z wieloma korzyściami zdrowotnymi. Jedzenie mango wpływa pozytywnie na zdrowie układu pokarmowego, oczu, skóry, włosów oraz wzmacnia odporność.

Co należy pić przy refluksie? 

Najgorsze objawy refluksu są widoczne po spożyciu alkoholu, kawy, herbaty oraz napojów gazowanych. Niewskazane jest picie kakao i wszelkiego rodzaju wyrobów czekoladowych, które zawierają miazgę z kakaowca. Ich spożycie rozluźnia dolny zwieracz przełyku. Jeśli chodzi o napoje, to osoby cierpiące na refluks powinny pić niegazowane wody mineralne oraz herbaty ziołowe (z wyjątkiem herbaty z mięty pieprzowej).

Woda mineralna

Jakie mięso i przyprawy wybierać? 

Przy refluksie dietetycy zalecają jedzenie chudego mięsa, a więc refluksowa dieta i to, co można jeść jako produkty białkowe, to głównie cielęcina i drób oraz dobrej jakości wędliny. Z ryb wybieramy te mniej tłuste np. ryby słodkowodne jak pstrąg i sandacz, a z morskich dorsz. Dieta przy zgadze i refluksie nie może być pikantna! Nie doprawiamy mięsa tymiankiem, kminkiem, kurkumą, czosnkiem i papryczką chili. Warto natomiast wykorzystywać w kuchni inne przyprawy i zioła: 

Przyprawy i zioła: 

  • bazylia, 
  • oregano, 
  • majeranek, 
  • słodka papryka, 
  • ziele angielskie, 
  • liście laurowe.

Desery przy refluksie

Co można jeść ze słodyczy przy zgadze i refluksie? Jakie desery spożywać, by sobie nie zaszkodzić? Słodką przekąskę najlepiej przygotować samemu. Niech będą to na przykład muffiny z dodatkiem banana czyli dojrzałe banany z brązowymi kropkami na skórce i mniejszą ilością cukru oraz tłuszczu. Gdy cierpisz na refluks, dieta bogata w mocno słodzone produkty nie jest wskazana. Gdy potrzebujesz czegoś słodkiego warto sięgnąć po dojrzałe owoce, które dadzą więcej korzyści niż słodycze. Należy pamiętać, że refluks wymaga diety lekkostrawnej i łagodnej w smaku. 

Dbanie o wewnętrzny spokój i harmonię

Nieodpowiednia dieta, stresujący tryb życia czy codzienne wyzwania mogą sprawiać, że częściej sięgamy po używki, jak np. alkohol czy papierosy. Także permanentny brak czasu i „szybkie” życie powoduje, że nie mamy chwili na gotowanie i przyrządzanie posiłków. Jemy przetworzoną żywność oraz dania typu fast food, które negatywnie odbijają się na naszym zdrowiu i samopoczuciu. Przyczyniają się do nieprawidłowego działania układu pokarmowego.

Dlatego warto na chwilę się zatrzymać i zadbać o siebie nie tylko w kwestii fizycznej, ale również od strony energetycznej i duchowej. Najlepszym sposobem jest znalezienie balansu między sferą zawodową a prywatną i poświęcenie czasu sobie. Wymierne efekty osiągniemy wówczas wtedy, kiedy spojrzymy na swoje zdrowie w ujęciu całościowym, holistycznie, ponieważ człowiek to nie tylko ciało fizyczne, ale również energetyczne, w tym nasza psychika, od której często zależy nasze zdrowie i funkcjonowanie.

Poszczególne elementy wzajemnie wpływają i oddziałują na siebie, dlatego kompleksowe działanie na wszystkie te obszary, może przywrócić poprawne funkcjonowanie w wielu dziedzinach życia równocześnie.

Jeśli więc chcesz odnaleźć się na wszystkich poziomach swojego istnienia, poprawić swoje zdrowie i wprowadzić harmonię do swojego życia, zapraszamy na kanał POPKO TV - Zdrowie i Sukces.

To miejsce gdzie publikowane jest wszystko to, co związane jest ze zdrowiem i poprawą egzystencji. Znajdziesz tu cenne porady w zakresie m.in.: zdrowia fizycznego, naprawy psychiki, właściwego odżywiania, zdrowego stylu życia i przestaniesz tracić czas na odwieczne poszukiwania trafnych rozwiązań.

Jak pokonać refuks

Jak pokonać refluks?

Podsumowując, jeśli chcesz pokonać refluks pamiętaj aby: 

  • stosować odpowiednio zbilansowaną dietę,
  • jeść powoli, dokładnie przeżuwając każdy kęs,
  • wybierać mniejsze porcje, nie przejadać się,
  • nie kłaść się bezpośrednio po jedzeniu,
  • nie podejmować wysiłku fizycznego bezpośrednio po posiłku,
  • ograniczyć spożycie alkoholu i palenie papierosów,
  • unikać schylania się,
  • spożyć ostatni posiłek na przynajmniej 3-4 godziny przed snem,
  • zadbać o wewnętrzny spokój i harmonię

Do tematu zdrowia należy podejść indywidualnie i z należytą starannością. Refluks da się przezwyciężyć, wprowadzając odpowiednie nawyki a także modyfikując styl życia. Ważnym aspektem jest tutaj nasza postawa, poprawne patrzenie i dobre nastawienie. Leczenie choroby refluksowej można przeprowadzić samodzielnie stosując właściwą dietę, poprzez farmakologię albo modyfikację stylu życia. My proponujemy zmianę stylu życia, skierowanie się do wewnątrz siebie poprzez medytacje uzdrawiające i wyciszenie. Warto skorzystać z sesji Uzdrawiania na odległość, które znajdziesz na naszym kanale POPKO TV - Zdrowie i Sukces i jednocześnie dostosować się do zaleceń dietetyków. Holistyczne podejście do zdrowia i wzięcie go w swoje ręce, a także pełna świadomość i odpowiedzialność za własne wybory dotyczące jedzenia, przyniesie oczekiwane rezultaty. 

Wpis redakcji popko.pl

Materiały publikowane w serwisie popko.pl mają charakter edukacyjny i paramedyczny, a towary oraz usługi nie stanowią i nie zastępują porady medycznej. Kopiowanie i rozpowszechnianie materiałów zamieszczonych na portalu jest wskazane, tylko i wyłącznie z podaniem aktywnego linka popko.pl jako źródła. Nazwa serwisu, jego koncepcja, wygląd graficzny, oprogramowanie oraz baza danych podlegają ochronie prawnej.
popko.pl 2021