Jesteś tutaj: Blog Medytacja a stres. Czy medytacja na stres jest skuteczna?

Medytacja a stres. Czy medytacja na stres jest skuteczna?

#stres #medytacja

10:00, dnia 22 luty 2024r.
2402
0

To, co dla jednej osoby może być stresujące, dla innej może być tylko drobnostką. Każdy reaguje na stres w odmienny sposób. Często wpływa na to genetyka, doświadczenia życiowe oraz nasza odporność psychiczna.

Warto zrozumieć mechanizm stresu, aby znaleźć zdrowe i skuteczne strategie radzenia sobie z nim.

Istnieje wiele popularnych technik, które mogą pomóc w zarządzaniu stresem - w tym medytacja i mindfulness, joga, ćwiczenia oddechowe, koncentracja, regularna aktywność fizyczna, czy też rozmowy z bliskimi lub terapeutą.

Dziś przyjrzymy się jednej z technik, a mianowicie medytacji.

Czy praktyka medytacji na stres jest skuteczna?

Krok po kroku zagłębimy się w świat nauki i badań, aby znaleźć odpowiedź na pytanie: czy medytacja jest skutecznym sposobem na stres?

Temat dopełni to, co ważne, czyli spojrzenie Świata Duchowego, które znajdziesz na końcu tego artykułu.

Dlaczego warto praktykować medytację na stres?

Ludzie z różnych dziedzin życia, od biznesmenów po sportowców, coraz częściej korzystają z medytacji jako narzędzia do poprawy swojego zdrowia psychicznego i fizycznego. Istnieją badania naukowe, które potwierdzają korzyści zdrowotne medytacji, co dodatkowo przyczynia się do wzrostu jej popularności.

Regularna praktyka medytacji pozwala budować odporność na stres poprzez trenowanie naszego umysłu. Uczymy się reagować na sytuacje stresujące z większym opanowaniem i zrównoważeniem, zamiast poddawać się panice czy nerwowości. Już kilka minut praktyki medytacji wystarczy, aby na powrót wróciła harmonia, a napięcie odeszło w niepamięć.

Medytacja to narzędzie, które pomaga uzyskać głębszy wgląd w siebie. Pozwala zrozumieć własne reakcje na stres. Stajemy się bardziej świadomi swoich myśli i emocji, co pozwala nam lepiej nimi zarządzać i unikać pułapek spirali negatywnych myśli.

Warto dać sobie szansę i zacząć przygodę z medytacją. By w końcu odkryć, jak wielką moc ma ta prosta, lecz potężna praktyka. Prawdziwa medytacja prowadzi nie tylko do wyciszenia i relaksu, ale budzi pełny potencjał człowieka.

W jaki sposób medytacja wpływa na pracę naszego organizmu?

Redukcja poziomu kortyzolu

Jednym z głównych wskaźników reakcji na stres jest poziom kortyzolu, hormonu wydzielanego przez nadnercza. Kortyzol odgrywa istotną rolę w regulacji wielu procesów fizjologicznych i metabolicznych w organizmie. Jego głównym zadaniem jest zapewnienie nam większej ilości energii w sytuacji, gdy dotyka nas stres emocjonalny lub fizyczny.

Przeprowadzono wiele badań, które potwierdzają, że regularna praktyka medytacji może skutecznie obniżyć poziom kortyzolu we krwi. 

Jedno z badań przeprowadzonych w Tajlandii w 2013 roku wykazało, że po udziale studentów w 4-dniowym kursie medytacji zaobserwowano istotne obniżenie poziomu hormonu stresu. Przed rozpoczęciem kursu średni poziom kortyzolu wynosił 381.93 nmol/L, a po jego zakończeniu zmniejszył się do wartości 306.38 nmol/L.

Co więcej, na indyjskim Uniwersytecie Maharishiego zostały przeprowadzone badania, które wykazały, że osoby praktykujące medytację codziennie przez cztery miesiące miały średnio o 20% niższy poziom tego hormonu, w porównaniu z grupą niepraktykującą, u której odnotowano wzrost poziomu kortyzolu.

W jaki sposób medytacja wpływa na pracę naszego organizmu?

Poprawa regulacji emocji

Badania przeprowadzone przez zespół S. L. Keng (2011 r.) potwierdziły korzystny wpływ medytacji na regulację emocji, a tym samym zmniejszenie stresu. Autorzy badania zaobserwowali, że praktyka uważności wywołuje pozytywne efekty psychologiczne m. in. przyczynia się do zwiększenia poczucia dobrostanu i zmniejszenia reaktywności emocjonalnej.

Ponadto badacze pod okiem Britty K. Hölzel (2011 r.) wykazali, iż trening medytacji, może mieć korzystny wpływ na stężenie szarej substancji w mózgu, co w następstwie przyczynia się do poprawy zdrowia psychicznego. 

Łagodzenie stresu na poziomie komórkowym

Badanie opublikowane na łamach czasopisma "Frontiers in Immunology" w 2017 r. miało na celu porównanie wpływu różnych technik relaksacyjnych, takich jak medytacja, joga czy tai chi, na redukcję stresu na poziomie komórkowym. Zdaniem badaczy, mechanizm "walki lub ucieczki" podczas stresu stymuluje produkcję czynnika NF-κB, który z kolei aktywuje produkcję cytokin, odpowiedzialnych za wywołanie procesów zapalnych. Wyniki analizy wskazują, że osoby regularnie praktykujące techniki relaksacyjne wykazują istotne obniżenie produkcji czynnika NF-kB oraz związanych z nim cytokin, co z kolei prowadzi do zmniejszenia lub odwrócenia ekspresji genów prozapalnych.

Redukcja objawów depresji i lęku

Badania kliniczne wykazały, że medytacja może być także skuteczną metodą łagodzenia objawów depresji i lęku. Przegląd literatury naukowej z 2014 r. badał efekty praktyk związanych z ciałem i umysłem, takich jak joga, tai chi, qigong, medytacja, techniki głębokiego oddychania oraz te oparte na uważności, jako sposoby zaradzenia w przypadku zespołu stresu pourazowego (PTSD). Zaobserwowano, że praktyki mind-body są związane z pozytywnym wpływem na objawy PTSD. Praktyki te mogą mieć liczne efekty terapeutyczne na reakcje na stres, w tym redukcję lęku, depresji i gniewu, oraz zwiększenie tolerancji bólu, samooceny, poziomu energii, zdolności do relaksacji i radzenia sobie ze stresem. 

Popularne medytacje na stres

Jedną z technik medytacyjnych, które mogą pomóc zniwelować objawy stresu jest medytacja mindfulness. Inaczej określana jako trening uważności. Praktyka mindfulness pozwala doświadczyć stanu „tu i teraz”. Ten rodzaj medytacji pomaga dostrzec pojawiające się w nas myśli i emocje, a dzięki temu lepiej zrozumieć siebie - to kim jesteśmy.

Z czasem dzięki ćwiczeniom, praktykujący jest w stanie skuteczniej wychwycić moment, w którym pojawia się napięcie, czy stres. Wówczas może szybciej zatrzymać natłok myśli, przenosząc uwagę na oddech i odprężając w ten sposób swoje ciało i umysł...

Medytacja a stres. Czy medytacja na stres działa?

Technika Body Scan, znana również jako skanowanie ciała jest stosowana w praktyce uważności. Polega na skupieniu uwagi na poszczególnych częściach ciała, zazwyczaj zaczynając od stóp i stopniowo przemieszczając się w górę.

Głównym celem tej techniki jest relaksacja oraz zwiększenie świadomości ciała. Poprzez koncentrację na fizycznych doznaniach, praktykujący może lepiej zrozumieć swoje ciało, zauważając np. ból, napięcia które wcześniej mogły pozostawać niezauważone.

Regularne praktykowanie technik mindfulness może pomóc w redukcji stresu, poprawie samopoczucia oraz zwiększeniu świadomości swojego ciała i umysłu.

Medytacje na stres Zbigniewa Jana Popko

Medytacja jest sposobem na wyciszenie się i odcięcie od otaczających nas problemów. To forma treningu, który w zasadzie można polecić każdemu. Dla każdego też oznacza ona coś innego i w innych celach jest praktykowana. Celem medytowania powinno być gruntowanie takich stanów jak odprężenie, odstresowanie się, a w konsekwencji poczucie szczęścia, spokoju i spełnienia. I tak prędzej czy później medytacją stanie się każdy z nas.

Jak mawia sam twórca medytacji, Zbigniew Jan Popko, przeprogramowanie stresu w przypadku prawdziwej medytacji i znajomości tematu nie jest wcale trudne. Przede wszystkim, na co należy zwrócić uwagę to by podczas praktyki medytacji ze świata niskoenergetycznego wznieść się w świat wysokoenergetyczny, a najlepiej w przestrzenie duchowe. To obszar świadomości, poza ciałem i umysłem.

Jak to zrobić?

Należy uspokoić ciało, wyciszyć się, zsynchronizować z sobą umysł, emocje, myślenie, potrzeby oraz psychikę. Tylko dzięki temu 5-wymiarowy człowiek jest w stanie obudzić Jaźń, czyli mózg kwantowy zajmujący przestrzeń 6-7 wymiaru. Dopiero wtedy rozpoczyna się prawdziwa przygoda z medytacją. Warto skorzystać z już przygotowych przez Jana medytacji na stres.

Dzięki znajomości praw energetycznych można przywrócić tzw. pierwotne zapisy, czyli sposób funkcjonowania, a więc postrzegania i odnajdywania się w rzeczywistości, jaki jest przynależny doskonalszemu człowiekowi. Takim był kiedyś każdy z nas, więc można po te wzorce sięgnąć. Wówczas doskonalsze DNA nakłada się na to podstawowe, uzupełniając w nim luki w obszarze psychiki, emocji, umysłu - a to właśnie tutaj pojawia się stres.

Czy medytacja jest skutecznym sposobem na stres?

Kiedy medytujemy i staramy się utrzymać prawidłowe wzorce energetyczne - pokochanie, wybaczenie, jedność, współodczuwanie, współtworzenie - tutaj nie ma miejsca na napięcie i stres. Myślenie, potrzeby, ciało fizyczne ulegają poprawie. Jednak doświadczenie tych cudownych stanów to dopiero początek. Ważne, aby w nich wytrwać jakiś czas, aby zmiany na trwale się zapisały.

Medytacja uzdrawiająca. Uzdrawianie na odległość

Działanie uzdrawiające na odległość Zbigniewa Jana Popko to jedna z technik, z której także można skorzystać. Działanie nie tylko usunie wszelkie napięcia, blokady energetyczne (70% objawów stresu ma swoje podstawy w zaburzeniach energetycznych), oczyści przestrzeń, ale także ma pozytywny wpływ na poprawę stanu zdrowia fizycznego i psychicznego. Sama medytacja prowadzona trwa kilka minut, ale korzyści jakie niesie dla zdrowia jest mnóstwo. To więcej energii na każdy dzień! Zapraszamy do odwiedzenia naszej strony, gdzie można poznać więcej szczegółów i skorzystać z uzdrawiania.

Wpis redakcji popko.pl

Materiały publikowane w serwisie popko.pl mają charakter edukacyjny i paramedyczny, a towary oraz usługi nie stanowią i nie zastępują porady medycznej. Kopiowanie i rozpowszechnianie materiałów zamieszczonych na portalu jest wskazane, tylko i wyłącznie z podaniem aktywnego linka popko.pl jako źródła. Nazwa serwisu, jego koncepcja, wygląd graficzny, oprogramowanie oraz baza danych podlegają ochronie prawnej.
popko.pl 2021