Jesteś tutaj: Blog Sok pomidorowy i jego właściwości

Sok pomidorowy i jego właściwości

#sokpomidorowy # zdrowe soki # pomidory

16:00, dnia 20 lipiec 2022r.
922
0

Właściwości soku pomidorowego

Sok pomidorowy ze względu na jego właściwości, można uznać za jeden z najzdrowszych soków warzywnych, który w dodatku jest łatwy w przygotowaniu, dostępny w sklepach i stosunkowo niedrogi. Sok z pomidorów wyróżnia się bardzo niską kalorycznością i może być spożywany nawet codzienne.  

Szukając sposobu na zdrowsze podejście do diety, warto przyjrzeć się temu produktowi z bliska. Nie od dziś wiadomo, że dobrze zbilansowane posiłki wpływają korzystnie na cały organizm – fizycznie i duchowo. Każdego dnia warto zadbać o odpowiednią ilość mikro i makro elementów, w które jest niezwykle zasobny niskokaloryczny sok z pomidora. Zdrowa żywność pomaga wykluczyć z naszej diety wysoce przetworzone pokarmy. Dzięki temu zaczynamy stopniowo odczuwać korzyści. Zamiast tłustych przekąsek, niezdrowych napojów albo kolejnej kanapki warto sięgnąć po wartościowy sok pomidorowy. Jeśli kupujemy go w sklepie należy być uważnym. Najlepiej wybrać sok uzyskiwany ze świeżych pomidorów, bo w sklepach sporo jest takich które powstały z zagęstników.  

Właściwości soku pomidorowego

Sok z pomidorów warto polecać ze względu na jego sycące właściwości, które mogą zastąpić posiłek, ale to nie wszystko! Napój w wydajny sposób uzupełnia dietę w witaminy i składniki mineralne oraz wspomaga zachowanie doskonałego samopoczucia i wyglądu. Co ciekawe przetworzone pomidory, dzięki procesowi pasteryzacji mogą mieć więcej korzystnych właściwości, niż surowe warzywa, o czym bardziej szczegółowo powiemy jeszcze za chwilę. 

A co dokładnie zawiera sok pomidorowy?

Mało kalorii, o czym już wspominaliśmy – dokładnie 100 g tego soku dostarcza zaledwie 17 kalorii. Dzięki niskiej zawartości węglowodanów sok pomidorowy posiada niski indeks glikemiczny. Sok z pomidorów jest ceniony ze względu na mnóstwo składników mineralnych, z których najliczniej występującymi są:  

  • potassok pomidorowy, właściwości zdrowotne zawdzięcza dużej zawartości potasu i szybko uzupełnia braki tego minerału w organizmie. Potas kontroluje objętość płynów i gospodarkę wodą oraz reguluje pH komórkowe. Ten pierwiastek zapewnia zachowanie równowagi kwasowo-zasadowej i ma ogromne znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego i mięśniowego.  
  • fosforzapewnia prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego i mózgu oraz bierze udział w wielu reakcjach chemicznych i procesach metabolicznych. Regularne picie soku pomidorowego bogatego w fosfor podtrzymuje ogólną witalność organizmu. Fosfor odgrywa ważną rolę w pracy serca, więc warto zadbać o prawidłową podaż tego minerału w codziennej diecie.  
  • cynk – to ważny minerał dla mężczyzn, ponieważ bierze udział w procesie powstawania i dojrzewania plemników. Właściwości soku pomidorowego, a szczególnie zasobność w cynk wpływa na prawidłowe funkcjonowanie trzustki i uwalnianie insuliny. Minerał ten jest niezbędny do budowy kości i dobrze wpływa na kondycję włosów. Cynk odpowiada także za metabolizm alkoholu, neutralizując toksyczne działanie metali ciężkich.  
  • miedź – regularne picie soku pomidorowego zapewnia odpowiedni poziom miedzi, która jest niezbędnym składnikiem odżywczym dla optymalnego funkcjonowania całego organizmu. Wraz z żelazem umożliwia tworzenie czerwonych krwinek. Pomaga utrzymać zdrowe kości, naczynia krwionośne, nerwy i funkcje odpornościowe, a także przyczynia się do wchłaniania żelaza, w które również jest bogaty sok z pomidora.  
  • żelazoto pierwiastek, który wchodzi w skład wielu białek i enzymów m.in. hemoglobiny i mioglobiny. Picie soku pomidorowego dostarcza żelaza i dzięki temu wspiera układ odpornościowy, a także nerwowy oraz ma działanie przeciwutleniające. Zapewnienie odpowiedniej dawki żelaza w diecie jest bardzo ważne, ponieważ organizm nie jest w stanie wytworzyć tego pierwiastka samodzielnie.  
  • magnez – jedną z cennych właściwości soku pomidorowego jest dostarczanie magnezu, który pełni wiele istotnych funkcji. Magnez jest katalizatorem przemian białkowych, tłuszczowych i węglowodanowych. Wpływa na przewodnictwo nerwowe, układ sercowo-naczyniowy i kurczliwość mięśni. Wywiera wpływ na poziom glukozy i insuliny, a także reguluje metabolizm kości. Magnez to nie tylko czekolada – okazuje się, że sok pomidorowy ma podobne właściwości zdrowotne, ale jest o wiele mniej kaloryczny!
  • wapńsok z pomidorów zawiera wapń, który jest potrzebny nie tylko do budowy szkieletu, ale również odgrywa istotną rolę w procesie krzepnięcia krwi, wpływa na kurczliwość mięśni, prawidłowe działanie układu nerwowego i akcję serca.

Sok pomidorowy_witaminy i minerały

Co jeszcze zawiera sok pomidorowy? jest pełny niezwykle cennych soli mineralnych. Znajdziemy w nim również witaminy C, A, E oraz witamin z grupy B. Ponadto sok z pomidora stanowi bogate źródło antyoksydantów: beta-karotenu, luteiny i likopenu.

Na co pomaga sok pomidorowy? 

Kto powinien pić go regularnie, a kto tylko od czasu do czasu?  

Niskokaloryczny napój ma gęstą konsystencję i zapewnia uczucie sytości, nie dostarczając jednocześnie wielu kalorii. Wypicie szklanki soku pomidorowego jest doskonałą przekąską spożywaną dla zaspokojenia głodu – znakomicie sprawdza się w przypadku diet odchudzających. Co więcej, sprzyja redukcji masy, ciała dzięki dużej zawartość błonnika i niskiemu indeksowi glikemicznemu. Znikoma zawartość węglowodanów umożliwia utrzymanie optymalnego poziomu cukru we krwi.  

Regularne picie soku pomidorowego (nawet codziennie) wspomaga pracę układu sercowo-naczyniowego. Dzięki wysokiej zawartości potasu sok pomidorowy reguluje pracę serca i normalizuje ciśnienie krwi. Z drugiej strony antyoksydanty zawarte w pomidorach chronią śródbłonek naczyń krwionośnych przed rozwojem blaszki miażdżycowej. Ponadto przeciwutleniacze, czyli antyoksydanty, wspomagają funkcjonowanie układu odpornościowego, nerwowego oraz ograniczają powstawanie zmian nowotworowych.  

Sok z pomidorów bogaty w antyoksydanty ma właściwości usuwania toksyn z organizmu i przyspiesza metabolizm. Jest to więc produkt nie tylko bardzo niskokaloryczny, ale jednocześnie oczyszczający jelita.  

Sok_pomidorowy_zdrowie

Sok pomidorowy - przeciwwskazania

Alergikom uczulonym na pomidory nie jest polecany sok pomidorowy. Przeciwwskazaniem do spożywania soku jest uczulenie na pomidory, które na szczęście występuje dosyć rzadko. Właściwości soku pomidorowego nie są również korzystne dla osób borykających się z chorobą refluksową żołądka i częstym uczuciem zgagi. Natomiast sok z pomidorów zawiera składniki, które świetnie działają na wzrok!  

Luteina wspomaga prawidłowe funkcjonowanie tego narządu. Trudno pominąć również dobroczynne działanie witamin z grupy B, które zwiększają wytrzymałość organizmu na stres. Ponadto sok pomidorowy wpływa pozytywnie na wygląd skóry, włosów i paznokci. Dla zdrowia, dla urody – warto wprowadzić go do codziennego menu!  Dzięki tak wielu właściwościom sok pomidorowy stanowi doskonałe uzupełnienie diety.  

Jak samemu zrobić domowy sok pomidorowy?

To bardzo proste. Aby uzyskać najwartościowszy sok, warto użyć pomidorów w sezonie i najlepiej ze sprawdzonego źródła, by pomidory były uprawiane z sercem i bez chemii. 

Do wyciśnięcia soku można użyć wolnoobrotowej wyciskarki. Jej przewaga nad sokowirówką polega głównie na tym, że otrzymujemy sok bogatszy w witaminy, składniki mineralne, błonnik oraz niezwykle cenne dla zdrowia enzymy. Różnice nie są jednak tak duże, aby uznać, że świeży sok pomidorowy z sokowirówki nie jest wart spożywania. Nic bardziej mylnego! Wyciskarki mają przewagę, ale nie dyskredytujmy starej, poczciwej sokowirówki, jeśli do tej pory służyła nam w domu do przygotowania pysznych soków z owoców i warzyw. Jeden i drugi sposób pozyskiwania soku pomidorowego zachowuje właściwości zdrowotne tego cennego warzywa.  

Przepis na sok pomidorowy

Dla osób, które lubią lepiej doprawione potrawy, mamy przepis jak zrobić pikantny sok pomidorowy, dodając kilka przypraw wyostrzających smak. Do przygotowania przetworów trzeba zaopatrzyć się m.in. w papryczki chili lub mielone chili i sól do smaku. Domowy sok pomidorowy to źródło witamin i minerałów, dlatego wystarczy jedna szklanka soku dziennie, aby dostarczyć odpowiednią ilość cennych wartości odżywczych. Przetworzone w ten sposób warzywa można przechowywać i spożytkować także poza sezonem na pomidory.  

Jak zrobić sok pikantny pomidorowy? 

Umyte pomidory należy pokroić na mniejsze kawałki. Domowy sok pomidorowy na ostro można przyprawić papryczką chili – świeżą lub suszoną, a także w wersji jeszcze bardziej pikantnej – przyprawą piri piri.  

Pomidory i papryczkę przecieramy przez wyciskarkę czy sokowirówkę, lub tradycyjnie przez sito, następnie możemy jeszcze doprawić solą do smaku. 

Uzyskany w ten sposób sok pije się od razu lub gotuje, gdy zamierzamy przechowywać go dłużej. Gotowanym sokiem, napełniamy wcześniej sterylizowane słoiki, zakręcamy i ustawiamy do góry dnem.  

Pikantny sok pomidorowy z chili można wówczas pić przez cały rok!  

Beta-karoten i likopen

Kiedy mówimy o soku pomidorowym i o tym jakie dobroczynne składniki zawiera, koniecznie trzeba nawiązać do beta-karotenu i likopenu.  

Beta-karoten jest lepiej znany i kojarzy nam się głównie z marchewką. To doskonały przeciwutleniacz, a więc wymiatacz wolnych rodników. Chroni organizm przed stresem oksydacyjnym. Beta-karoten kumuluje się w skórze i nadaje ładny odcień opalenizny. Ma zdolność wiązania rodników tlenowych oraz zapobiega uszkodzeniom skóry wywołanym przez promieniowanie UVA. Nie ma więc wątpliwości, czy sok pomidorowy jest zdrowy 

A co powoduje likopen? I czym właściwie jest?  

Likopen – silny przeciwutleniacz, który zapobiega rozwojowi wielu chorób w tym nowotworowych. 

Dostarczony organizmowi w świeżych pomidorach jest dość słabo przyswajalny, ale przemycany w przetworach pomidorowych, wchłania się zdecydowanie lepiej. 

Głównym źródłem likopenu są pomidory, a zwłaszcza ich przetwory, takie jak sok pomidorowy, passata, przecier czy koncentrat. Sok pomidorowy może zawierać nawet 10 mg cennego związku w 100 g, czyli dwukrotnie więcej, niż świeże warzywo. 

Likopen znajdziemy również w arbuzie, papai oraz w różowym grejpfrucie – ale w mniejszych ilościach.  

Likopen chroni przed chorobami sercowo-naczyniowymi, przeciwdziała udarowi mózgu. Regularne spożywanie soku pomidorowego ze względu na zawartość likopenu, poprawia kondycje skóry, działa przeciwtrądzikowo oraz chroni przez promieniami przeciwsłonecznymi. Szczególnie starsze kobiety powinny spożywać sok pomidorowy, który ma w swoim składzie wspomniany likopen, gdyż ten ochrania również kości, dlatego używany jest w profilaktyce osteoporozy.  

  Likopen

Likopen ma właściwości przeciwnowotworowe, co jest potwierdzone w wielu badaniach naukowych. Regularne jedzenie pomidorów zatem obniża ryzyko chorób nowotworowych w  tym raka prostaty, raka piersi, raka trzustki, raka żołądka, raka przełyku czy raka jelita grubego.  

Likopen znajduje się również w pomidorach pomarańczowych i to nawet w większej ilości.  

Zaskakujące jest to, że zawarty w pomidorach likopen znajduje się w większych ilościach w pomidorach oddanej obróbce cieplnej. Świeże pomidory zawierają od 1–6mg likopenu 100 g produktu. Najwięcej likopenu znajduje się w koncentratach pomidorowych i wynosi od 38–49 mg likopenu w 100 gramach. 

Jeśli już zdecydujemy się, używać koncentratu, warto zadbać był jak najwyższej jakości. Dlatego należy czytać skład produktu na etykietach i zwracać uwagę by aby nie zawierał konserwantów, substancji chemicznych czy innych aromatów.  

A jak jeszcze można zapobiegać chorobom i wspomóc nadszarpnięte zdrowie? 

Korzystając z medytacji uzdrawiających Zbigniewa Jana Popko. W połączeniu ze zdrową dietą, przynoszą rewelacyjne rezultaty!  

 

Wpis redakcji popko.pl

Refluks a dieta. Jak go pokonać na stałe? 12:00, dnia 29 lipiec 2022r.
Materiały publikowane w serwisie popko.pl mają charakter edukacyjny i paramedyczny, a towary oraz usługi nie stanowią i nie zastępują porady medycznej. Kopiowanie i rozpowszechnianie materiałów zamieszczonych na portalu jest wskazane, tylko i wyłącznie z podaniem aktywnego linka popko.pl jako źródła. Nazwa serwisu, jego koncepcja, wygląd graficzny, oprogramowanie oraz baza danych podlegają ochronie prawnej.
popko.pl 2021